مقالات منتشر شده

اقدامات متقابل ایران در برابر خروج ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مکانیسم ماشه

نویسنده: فرامرز یادگاریان – ژورنال: فصلنامه مطالعات سازمان ملل متحد، دوره 2، شماره 2 – شماره پیاپی 3، تیر 1398، صفحه 89-110

برجام  را می توان عامل اختلافات جدید سیاسی میان ایران و ایالات متحده قلمداد نمود. بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق چندجانبه و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران، جمهوری اسلامی همچنان به تعهدات خود ادامه داد. اما بعد از لغو شدن تمام قراردادهای تجاری با ایران که نتیجه برجام بودند و همچنین شکست اینسکتس  در برآورده کردن نیازهای ایران، جمهوری اسلامی اقدام به کاهش تعهدات هسته ای خود نمود. با آغاز گام پنجم،  ایران دیگر خود را ملزم به رعایت مفاد برجام نخواهد دانست. بستن تنگه هرمز نیز بعنوان یکی دیگر از اقدامات متقابل همواره مورد توجّه ایران بوده است. اقدامات متقابل برای مقابله با نقض تعهدات با اینکه حق مسلم ایران است، امّا برای این کشور مسئولیت بین المللی و هزینه های زیادی در پی خواهد داشت. مانند بازگشت قطعنامه های پبشین سازمان ملل متحد مطابق با بند 8 قطعنامه 2231 و همچنین اعمال قطعنامه های جدید بر اساس مواد 41 و 42 منشور ملل متحد و  این اقدامات متقابل بر روی پرونده نقض عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی 1955 که ایران علیه ایالات متحده در دیوان بین المللی دادگستری مطرح نموده و درحال بررسی است، تأثیر منفی خواهد گذاشت. بهترین استراتژی برای ایران برای مقابله با بد عهدی های ایالات متحده، اقدامات حقوقی می باشد. اقدام از طریق کمیسیون مشترک برجام مطابق بند 36 و یا ارجاع اختلاف به دیوان بین المللی دادگستری در قالب موافقتنامه و همچنین پیگیری حقوقی نقض عهدنامه مودت جزء بهترین استراتژی ها می باشند.

مطالعه متن کامل

گواهینامه های داخلی و بین المللی

تعهد و تخصص داور دو امر بسیار مهم می باشند. بدون شک سپردن پرونده های حقوقی خود به مؤسساتی که داورانش بدون داشتن دانش و تخصص لازم اقدام به امر داوری می نمایند نه تنها موجب احقاق حق نخواهد شد، بلکه پرونده حقوقی شما را با مشکلات عدیده نیز روبرو خواهد ساخت و حل آن را ماه ها به تعویق خواهد انداخت. از این رو بهتر است، پس از انجام بررسی های لازم و شناخت مؤسسات معتبر اقدام به استخدام داوران متعهد و متخصص نمایید. در این بخش شما قادر هستید تا مجوز های مؤسسه داوری دادبان عدالت یادگاریان، مدارک عالی تحصیلی داخلی و خارجی، گواهینامه ها و مدارک علمی دانشگاهی ایرانی و بین المللی این مؤسسه و داوران آن را مشاهده نمایید و سپس با اطمینان خاطر تمام با تیم حقوقی و داوران زبده ما تماس حاصل نمایید.